great

De zin & onzin van diëten

zaterdag 1 apr 2017 Marissa Klouwer
De zin & onzin van diëten

Het principe van afvallen is vrij simpel: minder calorieën eten en drinken. Minder calorieën eten en drinken is gedragsverandering. En jezelf veranderen is het moeilijkste wat er is.

Calorietekort
Minder eten is dus key. Het draait uiteindelijk altijd om een calorietekort. De voedselindustrie wil je graag iets anders laten geloven omdat dat zeer lucratief is.  Kijk naar dieetboeken.  Hier worden miljarden euro’s aan verdient. Net als alle zogenaamde  supplementen: weinig voordelen, wel een lege portemonnee en een duur plasje. En kijk naar suiker: dit is niet giftig of verslavend maar er zijn flink wat mensen miljonair geworden door dat te roepen. We eten er snel teveel van en uiteraard gebruikt de voedselindustrie verborgen suikers om winst te genereren ten koste van onze gezondheid. Maar je wordt alleen dik van suiker als je meer calorieën eet dan verbrand.

Populaire diëten

Laten we eens kijken naar de diëten die op dit moment veel te vaak genoemd worden, heel verschillend zijn maar een grote gemeenschappelijke factor bevatten:

 

Low Carb dieet.

Je eet minder koolhydraten en meer proteïne en vetten.

Je valt af, mits je een calorietekort creëert.

 

Ketogeen dieet.

Je eet bijna geen koolhydraten en alleen proteïne en vetten.

Je valt af, mits je een calorietekort creëert.

 

Low Fat dieet.

Je eet weinig vet en veel koolhydraten en proteïne.

Je valt af, mits je een calorietekort creëert.

 

Intermittent Fasting dieet.

Je eet maar een paar uur per dag.

Je valt af, mits je een calorietekort creëert.

 

Weight Watchers.

Portiecontrole door een puntensysteem.

Je valt af, mits je een calorietekort creëert.

 

Paleo

Eet geen ‘processed foods’ maar vooral ‘paleolitisch’ voedsel.

Je valt af, mits je een calorietekort creëert.

 

Raw Food dieet.

Je eet voornamelijk niet bewerkte planten en andere ‘rauwe’ producten.

Je valt af, mits je een calorietekort creëert.

 

Hormoonbalans dieet.

Je eet voornamelijk produkten die passen bij jouw hormoonprofiel.

Je valt af, mits je een calorietekort creëert.

 

Het grote geheim

Alle diëten werken dus als je een calorietekort creëert. Bij een dieet laag in de koolhydraten zie je sneller effect en meer gewichtsverlies door het verlies van spierglycogeen en het daaraan gekoppelde vocht.

 Het korte termijn succes van diëten  wordt nagenoeg altijd gevolgd door gewichtstoename en teleurstelling omdat niemand een dieet kan volhouden. Daarom heet het dieet en geen leefstijlverandering.

Als je zelfs op een dieet niet afvalt, onderrapporteer je je voedselinname. De perceptie van wat we eten en wat we werkelijk eten is verschillend. Zie filmpjes (2) of kijk een aflevering van Secret Eaters.

 

Permanente gedragsverandering is key

Lang verhaal kort, iedere medewerker van een obesitas kliniek kan je vertellen dat iedereen zeker in een gecontroleerde setting kan afvallen. Eraf houden, dat is permanente gedragsverandering. Iemand helpen bij gedragsverandering is een vak dat een aantal professionals bij Great goed verstaan.

Wil je meer weten over eten en je wilt wetenschappelijk betrouwbare informatie? Lees dan iets van iemand die voedingswetenschappen o.i.d. gestudeerd heeft. Aanraders zijn: Fred Brouns, Martijn Katan, Jaap Seidell, Frans Kok, Sander Kersten en Rob van Berkel. Of spreek eens met mij of Personal Trainer Ben.

Heb jij hulp nodig? Maak nu een afspraak bij de balie of via info@greatclub.nl! 

Tags: