great

Pretty pregnant

Story of the month

woensdag 6 sep 2017 Sam Fokkens
Pretty pregnant

 

 

Celine (36) is nu 39 weken zwanger en nog steeds staat ze dagelijks bij great in de sportschool! En ik denk wel met een van de mooiste zwangere buikjes die wij ooit voorbij hebben zien komen. Eerlijk waar een buikje waar je U tegen zegt. Dat wil elke zwangere vrouw toch?! Celine verteld ons waar haar motivatie vandaan komt. En welke voordelen ze hier aan beleeft.

 

Je bent nu 9 maanden zwanger en je staat nog steeds dagelijks te zweten op de crosstrainer. Waar komt deze motivatie vandaan?

Sporten heb ik mijn hele leven al gedaan, mijn familie is erg sportief dus bij ons is het een 'way of living', ik weet niet beter. Zoals iedereen weet is sporten gezond. En toen ik begreep dat sporten tijdens de zwangerschap ook zo enorm veel voordelen heeft voor je eigen lichaam en de gezondheid van je toekomstige baby was ik nóg gemotiveerder om het door te zetten. De soorten en mate van sport die je voorheen veel deed mag je blijven doen, ga echter geen nieuwe sporten uitproberen. Ik moet bekennen dat ik het wel spannend vond hoe lang ik het zou gaan volhouden daar je lichaam zo veranderd. Tijdens de zwangerschap moet je extra goed naar je lichaam luisteren, dat deed ik en het sporten (en vooral daarna) voelde zo goed!! Ook was en bleven mijn controles voor de baby uitstekend dus lekker doorzetten bleef ook het advies van de verloskundige!

 

Hoe vaak per week sport je?

Zeker 3 x per week. Tot aan 8 maanden ben ik, naast hardlopen en wat cardio en kracht op de apparaten, de HIIT trainingen blijven volgen. Uiteraard paste ik het een en ander aan, zoals geen rechte buikspieren meer trainen en je hartslag niet te hoog laten komen. Dacht vaak, binnenkort moet ik over op de speciale 'zwangerschapsgym' elders, echter is dat moment nooit gekomen...Steeds weer voelde ik me zo goed en fit na een training. Daarnaast zijn de trainers van Great erg professioneel en werd ik (ondanks dat ik de enige was ) extra begeleid, mede dankzij hun toeziend oog kon ik het volhouden/doorzetten, zo fijn!

 

Sportte je voordat je zwanger was ook?

Eigenlijk heb ik mijn frequentie nooit hoeven aanpassen. De intensiteit heb ik wel moeten aanpassen daar het beter is je hartslag gemiddeld op 140 te houden. Dat was de gouden tip/regel van Personal Trainer Serge Dalhuysen.  Behouden wat je hebt, wat je spieren en conditie betreft was dan ook mijn nieuwe mindset! 

 

Welke voordelen beleef jij aan het sporten?

Veel voordelen. Meer energie. Het klinkt cliché maar juist als ik me moe en futloos voelde is het lastig om na een dag werken niet direct op de bank neer te ploffen. Nu ik zwanger was dacht ik helemaal, moet ik niet gaan liggen? Echter merkte ik dat 'even lekker bewegen' me daarna zo goed deed voelen. Ook las ik over allerlei kwalen, waar ik niet of nauwelijks last van heb gehad. Als mijn onderrug bijvoorbeeld wat pijn deed of ik had een gespannen/harde buik ging ik juist even bewegen/sporten en dan was de kwaal zo goed als verdwenen! Ook heb ik dankzij het sporten nooit echt vocht vastgehouden wat je veel hoort. Ook meer en beter kunnen ontspannen en daardoor beter kunnen slapen. Goed slapen wordt steeds lastiger naarmate de zwangerschap vordert, het sporten helpt mij doordat ik extra ontspannen raak om beter en dieper te slapen.

 

Welke oefeningen doe je nu je zwanger bent?

Eigenlijk alles wat ik voorheen deed behalve dus de buikspieroefeningen. Ook werd ik na 7 maanden iets voorzichtiger met de springoefeningen daar je bekken verweekt en instabieler wordt. Oefeningen voor je rug, armen en benen zijn belangrijk. 

 

Je bent over een week al uitgerekend, ben je niet bang dat het hier gebeurd?

Haha nee, gelukkig woon ik om de hoek dus mocht het echt gaan doorkomen dan ben ik zo thuis! 

 

 

 

 

Tags: